Vraag van Pim Brouwer, zoals donderdagavond niet voorgelegd aan de Synode

Geachte Preses, Synode. Allereerst wil ik jullie complimenteren met jullie enorme inzet van deze dagen. Er zijn voortreffelijke rapporten ingediend, moedige beleidsplannen, goede amendementen, en hout snijdende moties. Chapeau. Voor ons als aanwezigen van dominee 2 punt 0, zo moeten we toegeven, was een dagdeel aanwezigheid al een behoorlijke prestatie. U draait uw hand er echter niet voor om. Geen moment dommelt u in. Dat kan ook niet, want de agenda staat ook dit najaar weer vol van boeiende thema’s en cruciale kerkelijke besluitvorming. U rijst dan ook in onze achting wanneer wij ons beseffen dat u zich nog twee dagen langer vergaderend zult blijven inzetten voor onze grote God en, niet te vergeten, Zijn kerk. Hulde!

Donderdag is er veel over geldzaken gesproken. Tijdens mijn aanwezigheid, vanaf de lunch tot het einde van de bespreking van het beleidsplan, heb ik vanaf de publiekstribune eens wat zitten turven. Woorden als ‘geld’ en ‘financiën’ vielen ongeveer 50 keer. Ik kan er iets naast zitten hoor, mijn aandacht verslapte nog wel eens bij deze lastige thematiek. Ik ben in de afrondende fase van mijn studie, en heb dan ook nog weinig kaas gegeten van alle geldgerelateerde problemen en kansen van onze prachtige kerk.

Gelukkig werd er ook gesproken over zaken waar mijn interesse sterker naar uit gaat. Over gebed bijvoorbeeld. Voornamelijk dankzij de bezielende woorden van onze Zuid-Afrikaanse collega’s, kwam de woorden ‘gebed’ en ‘bidden’ (al dan niet in het Engels) ruim 10 keer voor! Het is dapper, dat de Synode, die zich met zoveel praktische zaken bezig moet houden, toch nog ruimte vindt voor een kort gesprek met onze Vader in de hemel.

Natuurlijk werd er ook uitgebreid gesproken over de bron waaruit wij putten, Gods Woord. Maar liefst 12 keer heb ik een streepje kunnen zetten achter het woord ‘Bijbel’. Dat zijn tien rechtopstaande, en twee diagonale streepjes! En dan te bedenken dat ik er wellicht nog een paar niet gehoord heb.

‘Kerk’, ‘kerkorde’, (heel veel) ‘kerkgebouw’, ‘Kerkstraat’, ‘Kerk in Actie’: als we iets over Gods huis willen weten, dan zitten we bij u goed. 295 (ik herhaal: tweehonderd en vijfennegentig) keer maar liefst sprak u over Gods huis. Vooral bij dit woord bleek uw geweldige toewijding. Toegegeven, hierbij heb ik ook een streepje gezet bij alle combinatiewoorden (behalve bij ouderling-Kerkrentmeester, dat zou niet eerlijk zijn). Gelukkig heb ik het woord Kerkplanting maar één keer gehoord. Dat noemen fatsoenlijke mensen immers pioniersplekken. Ook over ‘gemeente’ werd uitgebreid gesproken, het zal niet veel onder gedaan hebben voor het woord ‘Kerk’. Prachtig om uw onverdeelde aandacht uit te zien gaan naar Gods kudde.

Wat ik zelf vooral heel prettig vond vandaag, was dat het allemaal zo lekker praktisch was. U staat als Synode met beide benen op de grond. Niet van dat zweverige, maar aanpakken. Zelf hard aan de slag voor zijn Kudde. Dat bleek wel, toen ik u allen slechts 25 keer het woord God(s) hoorde gebruiken. ‘Christus’, ‘Jezus’, ‘Here’ hoorde ik 11 keer. Verder sprak u 6 keer over ‘geest’, waarvan het slechts bij 3 helder was over welke Geest het ging. Heerlijk, hoe u daadkrachtig bleef focussen op de belangrijkste zaken, en niet teveel tijd kwijt was met het spreken over God. In zo’n pluriform gezelschap geeft dat maar gedoe.

U moet me niet helemaal vastpinnen op de cijfertjes hoor, ik zal er vast een paar niet gehoord hebben. Toch geeft het denk ik wel een aardig beeld van de vandaag besproken zaken.

Oei, nu zit ik al aan mijn twee minuten, het lampje staat op rood. Heb ik nog niet eens mijn vraag gesteld. Heel kort dan nog: mag ik alstublieft ook in de predikantenpool?

Dank u wel.

7 reacties

  1. Wat een heerlijk ironisch artikel !!!!

    We zijn wel erg ”Van de wereld” als ik het verslag zo lees.
    Maar dat wist ik al,de Bunker in Utrecht heeft wat moeite om de woorden te gebruiken waar het om gaat ,geinspireerd door God,woord met liefde in de wereld werkzaam te zijn,

    Maja Kösters

  2. Gerrit van Houwelingen · · Beantwoorden

    Las in het ND over die pool. Ik zou zeggen: broeder Pim erin!

  3. Wat ik me soms afvraag in de diverse over-en-weer reacties tussen synodeleden (o.a. scriba) en ds2.0 is: zou het niet mogelijk zijn om jezelf te profileren zonder je af te zetten tegen -en het ten koste gaat van- anderen en de manier waarop zij zich inzetten.

    1. Mag ik vragen op welke manier je bovenstaande reactie hebt gezien als ‘afzetten tegen’, en ‘ten koste gaan van anderen’? Toegegeven, de toon van de blog is wat ironisch, maar is eerder bedoeld als een verrijking van de huidige praktijk en het helpen blinde vlekken te ontwaren, dan als een puberaal schoppen. Ik ben blij dat het ook jou uitnodigt tot gesprek.

  4. De kerk is een draak uit het verleden, een wolf in schaapskleren. Als tijden redelijk voorspoedig en welvarend zijn, trekt zij zich terug, verbergt zij zich om mensen met zoet klinkende, pretentieuze morele oordelen te verleiden om te geven, te geven en nog meer te geven. Om slachtoffers te creeeren en nog meer te geven. Als de samenleving daardoor weer vervalt in armoede, komt de kerk terug in haar daadwerkelijke gedaante. In afschuwelijke saaie woordenbrijen legt zij de mensen verplichtingen op, dreigt met de hel, zwelgt in de eigen macht en probeert dat wat nog niet vernietigd is kapot te maken en mensen tot uiterste wanhoop te drijven. Jullie straf zal zwaarder zijn dan die van Assad.

    1. Beste Tabitha, dit is de tweede keer dat ik op je reageer. Wat ik in wat je schrijft herken is een afkeer van kerken waar dwingend gesproken wordt. Waar de vrijheid van mensen in het gedrang komt. En waar je alleen zit omdat je je gedwongen voelt en waar je een saaie woordenbij over je heen krijgt. Tegelijkertijd herken ik ook heel veel niet. Ik zou je willen uitdagen om te onderzoeken of dat beeld van de kerk dat jij schetst altijd en overal opgaat voor de kerk. Kijk eens of je een dienst kunt bezoeken waarin iemand voorgaat die zijn of haar naam onder het manifest heeft gezet. Via internet moet je dat wel kunnen vinden. En als je een kerkdienst bezoekt waar zo iemand voorgaat, komt wat je daar ervaart dan overeen met wat je hierboven schrijft? En zo ja, spreek de voorganger er na de dienst eens op aan en probeer te ontdekken wat de motivatie van die persoon is. Volgens mij is het goed om je eigen denken altijd weer toetsen aan wat je om je heen ziet gebeuren. Dat is ook precies wat die kerken die dwingend over God spreken verkeerd doen. Die hebben de neiging te doen alsof ze God in hun broekzak hebben zitten en laten hun denkbeelden niet meer vernieuwen. Ik hoop dat je niet als reactie daarop zelf net zo overtuigd bent van je eigen visie dat je je niet meer door nieuwe ervaringen wilt laten bijsturen.

  5. Lees het een beetje laat (kwam via via hier terecht), maar leuk stukje PIm!

Geef een reactie

